Címlap

Finn-magyar cserediák program - utazás Finnországba

Nyomtatás PDF

Az Espoo-Esztergom testvérvárosi kapcsolatot továbbra is erősítve 2017. március 5-én iskolánk 9.B/C/D illetve a 10.A osztályának tanulói számára (nekünk) végre elérkezett a nap, amikor repülőre pattanhattunk és öt hónap várakozás után végre viszont láthattuk az októberi ideutazásuk alkalmával személyesen is megismert finn barátainkat. Szerintem mondanom sem kell, mennyire izgult mindenki az indulás előtt; bőröndöt pakoltunk, ajándékokat rendezgettünk és még utoljára ellenőriztük mit nem szeretnénk kihagyni a csomagunkból, mielőtt közösen elindultunk a reptérre. Szerencsére mindenki épségben felért Budapestre, tehát a szülőktől való búcsúzkodás után belevetettük magunkat a nagy kalandba.

Habár az utazás illetve az azzal együtt járó várakozás kicsit fárasztó volt, a repülőút igen kellemesen telt, főleg hogy valaki ez alkalommal tapasztalhatta meg életében először, hogy milyen repülőn utazni. Kora hajnalban érkeztünk Helsinkibe, de a késői órától eltekintve csaknem az összes finn barátunk izgatottan várt minket a reptéren. Gyors üdvözlés után mindenki megtalálta a maga fogadócsaládját és elindulhattunk a szálláshelyeink felé.

Fontos megemlíteni, hogy a finn diákoknak nincs olyan jó dolguk, mint nekünk, ugyanis enyhe idő és madárcsicsergés helyett metsző hideg széllel fogadott minket a finn március, és a hőmérséklet általában mindig nulla fok alatt volt.

Ettől függetlenül az első napunkon nagyon szépen sütött a nap, pont kellemes hangulatot biztosítva egy kis kiránduláshoz. A napot a Mainingin Kouluban, azaz a finn diákok iskolájában kezdtük, megismerkedtünk a tantermekkel, az eszközökkel (a technika teremben olyan szerkezeteket láttunk, mintha csak egy gyárban lettünk volna, a biológia teremben tyúktojásokat keltettek a gyerekek!..) Nagyon hangulatos, családi környezetet teremtett az, hogy mikor a diákok beléptek az előtérben levették a cipőjüket és zokniban, papucsban járkáltam az iskola területén. Az ebédünket az iskolában költöttük el mielőtt Helsinkibe indultunk volna. Az önkiszolgáló menzán a gyerekek annyit szedtek maguknak az ételből (naponta csak egyféle fogás, vegetáriánus és normál változatban), amennyit fogyasztani szerettek volna. Ráadásul minden ebéd egész finom volt annak ellenére, hogy nem mindig tudtuk mit eszünk pontosan, gondolok itt olyan furcsaságokra, mint a fehér halászlé :)

Ebéd után busszal indultunk Helsinkibe, majd komppal Suomenlinnába, ami egy kisebb szigetcsoport az ország délnyugati csücskében a tengerben, amely hatalmas erődrendszeréről híres. A délutánt a monumentális falak megmászásával és a szikrázó napsütésben csillogó tenger csodálásával töltöttük, miután meghallgattuk a röpke történelmi beszámolót az erőd múltjáról. Nem maradt el a forró csokoládé, illetve a tradícionális kardamomos finn fánk sem, amelyet a sziget kis kávézójában fogyasztottunk el közösen.

A keddi napot szintén az iskolában kezdtük, délelőtt a magyar diákok közös előadása volt napirenden, ami magyar városokat bemutató ppt-ben, finn és magyar dalok hangszeres előadásában valamint a finnekkel közös magyar néptánc tanulásban merült ki. Ezek után a finn diákok adtak elő részleteket nekünk mutatóba az Aladdin című musical-ükre készülve. Aztán indultunk az újrafelhasználó-üzembe, ami egy hatalmas bevásárlóközpont méretű túrkáló volt, illetve használt áruk boltja. Itt környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokat kaptunk csapatonként, a játék eltartott egészen délutánig, onnan pedig ki-ki a saját családjához ment ahol szabadprogramokkal tölthettük el az időt. Voltak hatalmas karaoke-partik (mind angolul, mind finnül), bowlingozás, és a tradicionális finn szauna kipróbálását sem hagyhattuk ki!

A szerdai nap reggelére kelve 10cm hó borított mindent legnagyobb örömünkre, ennél fogva a napi program közé tartozott egy kis síelés, szánkózás, és a gyönyörű tiszta időben ellátogattunk a Nuuksio Nemzeti Parkba, Finnország egyik legjelentősebb természetvédelmi központjának székhelyére.

Érdekes előadást hallgathattunk végig egy nagyon modern, érdekes épületben. Finnországban az emberek nagyon közel állnak a természethez, és követendő példa. hogy elég sokat is tesznek annak megőrzése érdelében. A nap második felében a leghíresebb finn csokoládé/édesség/pékség márkát előállító Fazer csoki gyárba mentünk, ahol szintén érdekes dolgokat tudhattunk meg a csokoládé gyártásáról, a gyár történetéről, működéséről. A legjobban persze mindenkinek a tárlatvezetés végén lévő meglepetés, a csokoládé kóstolás tetszett a legjobban :).

Csütörtök reggel, már mindenki a visszapakolt, az otthoniaknak szánt ajándékokkal megtömött bőröndökkel érkezett az iskolába. Itt a finnek hozzánk hasonlóan megtanítottak egy hagyományos finn táncot, melyet egymásba kapaszkodva jártunk végig búcsúzóul az iskolán, a fiatalabb finn gyerekek nagy örömére. Voltak akik még csatlakoztak is hozzánk! Később busszal indultunk a helsinki városnézésünkre, útba ejtettük a finn jelképként emlegetett evangélikus templomot, megcsodálhattuk a buszból Helsinki különböző lakónegyedeit és a különleges sziklatemplomot is. Az utazás viszont sajnos véget ért, így csütörtök délután könnyekkel küszködve ugyan, de sikerült elbúcsúzni a finn diákoktól. Még az utolsó pillanatban is készültek közös képek, biztató szavak hangzottak el, miszerint a kapcsolat nem fog megszakadni köztünk a visszautazásunk után sem.

Végül a reptéren becsekkoltunk, felszálltunk a repülővel és épségben haza is érkeztünk.

Úgy gondolom, hogy még az is nagyon élvezte közülünk ezt az utazást, aki az előző alkalommal, annyira nem is alakított ki szoros kapcsolatot a finnekkel. Az élmény szerintem mindenkinek felejthetetlen marad, és úgy gondolom hogy nagyon hálásak lehetünk hogy részt vehettünk ebben a történetben, mert sok hasznos tapasztalattal, boldog vagy esetleg meghökkentő élménnyel gazdagodtunk utunk során. Bízunk benne, hogy ismét találkozhatunk minél hamarabb, hogy folytassuk egymás kultúrájának, nyelvének megismerését, országaink felfedezését.