Projekt-napi beszámoló

Erasmus Projekt nap 2023. november 17.

Az Árpád-házi Szent Erzsébet Gimnázium fontos célkitűzése, hogy támogassa az európai országok kultúrájának megismerését és elfogadását diákjainak körében. A projekt nap remek lehetőséget jelentett ennek a célkitűzésnek a megvalósítására. Ennek szellemében több előadót kértünk fel, mutassák be hagyományaikat illetve diákjaink készültek színes programokkal, hogy jobban megismerjük Európát.

Előadóink változatos módon mutatták be hagyományaikat.

 Carlington Codner Jamaicából származó brit-angol nyelvtanár, aki hosszú ideje dolgozik Magyarországon. Az interaktív előadáson tanulóink kamatoztatva angol tudásukat, számos olyan kérdést tettek fel, ami előmozdította kritikai gondolkodásuk fejlődését. Carlington Codner egyéni látásmódjával hozzájárult ahhoz, hogy a diákok felismerjék a más kultúrából érkező egyén nehézségeit egy adott társadalomban.

       Tintér Gabriella különböző népzenei együttesek tagja, a Magyar Állami Népi Együttes és a Duna Művészegyüttes külső szólistája. Kerényi Róbert 1988 óta jár a Gyimesekbe és Moldvába a Csángókhoz népzenét gyűjteni. Előadásukon bemutatták a csángó hagyományos népzenét és hangszereket. A diákok nagy örömmel énekeltek együtt a művészekkel és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk tőlük az előadások tartalmát illetően.

Hévízi Gabriella

Beszélgetés a diplomaták mindennapjairól

Projektnapunkon Derek Westfall, az Amerikai Nagykövetség Politikai és Gazdasági tanácsosa is ellátogatott hozzánk.

Az interaktív előadáson szó esett arról, hogyan válhat valaki diplomatává és milyen feladatai adódhatnak. Bepillantást engedett színes életébe, és elmesélt mulatságos történeteket az elmúlt évek történéseiből.

Diákjaink szívesen kérdezték őt tapasztalatairól és jövőbeni terveiről. A beszélgetés angol nyelven zajlott, így az érdekes témákon túl nyelvgyakorlást is jelentett ez a találkozás.

Diákprojektek bemutatása

Osztályommal  (8. b) három helyszínen vártuk az érdeklődő diákokat. Szerettünk volna egy kis betekintést adni nekik más országok szokásaiba, illetve kíváncsiak voltunk, hogy mennyire tudnak tényeket az egyes országokról.

Első foglalkozásunk: Ötórai tea

Lelkes előadóink egy diavetítéssel készültek, melyben bemutatták, hogy hogyan alakult ki Nagy-Britanniában a teázás és a később hozzá kapcsolódó kis uzsonna. Az információk után pedig sorra vettek néhány tipikusan brit ételt és italt. Meg lehetett kóstolni nálunk a keserű narancslekvárt (marmalade) és a lemon curd nevű citromos finomságot. Vendégeink kaptak tejes teát, hozzá kis teasüteményt és csokoládét desszertnek. Fontos megemlíteni, hogy ételeink tényleg eredeti brit márkák voltak, kifejezetten erre az alkalomra rendeltük őket az Internetről.

Második foglalkozásunk: Állomásról állomásra

Az érdeklődő diákok 4 állomást járhattak be. Az egyik helyen vaktérképet kitöltve bizonyíthatták tudásukat Európa földrajza kapcsán. A másik helyen zászlókat kellett felismerni. A harmadik helyen dalrészleteket hallgattak meg és rá kellett jönni milyen nyelven szólnak. A negyedik helyen zászlós arcfestést készítettek nekik osztályunk ügyes lányai. Az eredményesen dolgozó tanulók jutalom cukorkát kaptak.

Harmadik foglalkozásunk: Kahoot! kvíz- Te tudtad?

Nagy sikere volt ennek a vetélkedőnek, melyben 4 csapat mérhette össze tudását európai érdekességekkel kapcsolatban. Pl. Hol terjedt el Európában először a football? Osztályunk tanulói profi módon állították össze a Kahoot! vetélkedőt és szintén profi módon vezényelték le az eseményt. A győztes csapat jutalma cukorka volt.

Az érdeklődő diákok visszajelzései alapján elmondható, hogy jól sikerültek programjaink. Büszke vagyok osztályom diákjaira, mert ügyesen helytálltak a szervezési és lebonyolítási munkában egyaránt.

                                                                                                                                              Nádlerné Szűcs Veronika

                                                                                                                    osztályfőnök

2023. november 17-én rendeztük meg iskolánkban a diákok által igen várt projektnapot, mely lehetőséget nyújtott a fárasztó és tevékeny hétköznapok között a kikapcsolódásra és játékos tanulásra.

A 11.D és 10.C osztály egy-egy online kvíz (Kahoot) formájában ismertette meg a diákokkal az európai gasztronómia és Európa természeti és mesterséges csodáinak érdekes és kevésbé ismert oldalát.

A programok népszerűsítése után, bő létszámmal jelentek meg kicsik és nagyok, akik a 11.D osztály által szervezett kvíz segítségével, egy fél órás játék során mérték össze tudásukat Európa népszerű és kevésbé ismert ételei témakörben.

A 10.C osztály által szervezett Kahoot játékban Európa városairól, természeti csodáiról szóló érdekességeket kellett felismerni. A játékot nehezítette, hogy a kvíz angol nyelven volt, ami további kihívást jelentett a versenyzők számára.

Összességében nagyon pozitív visszajelzésekkel ért véget a nap. Sok tanuló fordult meg a két helyszínen, ami azt is mutatja, hogy a fiatalok körében mennyire népszerű és érdekes tud lenni az elektronikus formában történő ismeretátadás.

Gábri Ádám 11.D

9.C

A csoportunk (9.C) Erzsébet napon Európával kapcsolatos kérdéseket állított össze. 5-6 fős csoportokban érkeztek a diákok. A TOTO-ban (13+1) vallási, kulturális földrajzi és történelmi témájú kérdések szerepeltek. Például: Mi a jelenlegi Pápa neve? A tanulók többsége jól teljesített. A legjobban teljesítő diákok csillámtetkóban részesültek. A csapat együtt dolgozott, volt, aki a kérdéseket tette fel, mások javították a feladatokat, többiek pedig készítették a csillámtetkókat. Nagyon jól érezték magukat a résztvevő gyerekek és mi jól szórakoztunk.

Bacskai Katalin, Radócz Rita

10.A

A 10.A osztály az Erzsébet napi projektmunka keretein belül Európa fenntarthatóságával és természetvédelmi intézkedéseivel foglalkozott. Ebben a témában különböző kérdéseket tettünk fel, az 5-8.évfolyamböl érkező 5-10 fős csoportoknak. A quiz-t a Kahoot internetes oldal segítségével valósítottuk meg, ahol képeket is csatolhattunk a kérdésekhez, amelyek a fenntarthatósághoz, a környezetszennyezésről és a környezetvédelemről szóltak, mint például: „Mi a karbonsemlegesség elérésének céldátuma az Európai Unióban”, így a csoportok munkáját segítettük. A quiz 30 kérdést tartalmazott, a gyerekek a saját telefonjaikon tudtak csatlakozni, ahol az általuk helyesnek vélt választ be tudták jelölni. A 3 legügyesebb diák, aki a legtöbb kérdésre tudta a választ, jutalomban részesült. A saját csoportunk kettesével osztotta meg a munkát. Egyikőnk kezelte a laptopot, másikunk pedig segített, esetleg magyarázott, ha kérdése volt valakinek. Sokan jöttek és mindenki nagyon jól érezte magát.

Hargitai Emese, Holics Noel

A projektnapon három diáktársammal mutattuk be a Diákjaink Európában című projektet, amely három részből állt. A projekt Fodorné Farda Éva tanárnő vezetésével valósult meg.Koppányi Laurával a cserediák programról és az osztrák nyelvi táborról  készítettünk PPT-ket és élménybeszámolót, míg  kilencedikes diáktársaink (Erős Zsolt és Horváth Ludovika) a római utazás lehetőségéről és tapasztalatairól tájékoztatták az érdeklődő diákokat..

         A bemutatót minden csoportnál mi kezdtük Laurával, az első témánk a PPT-ben a cserediákprogram volt. A bemutató során elmeséltük, hogy milyen volt egy hetet a cserediákjainkkal tölteni. Szeptemberben egy egész hetet töltöttek nálunk, amelyből három egész napot tudtunk velük tölteni, valamint minden délutánt, miután visszaértek a kirándulásokról, amit az iskola szervezett számukra. Az utolsó előtti napon egy családi napot szerveztünk a német cserediákok számára, akikkel addigra jó barátok lettünk.

       A második témánk az Ausztriai kirándulás volt, mivel ez egy hosszabb téma volt, így ezt rövidebben kellett elmesélni, mint szerettük volna. Ez azért is volt nehéz mivel az érdeklődő diákok, sokszor nem pontosan érkeztek.

        A bemutatónk harmadik része a kilencedikesek előadásából állt, amelyben római kirándulásukról meséltek képekkel és videókkal illusztrálva az elhangzottakat. Az előadás során elmesélték, hogy Rómán belül megnézték a Colosseumot, a Vatikáni múzeumot, a Forum Romanum-ot, az Angyalvárat és még sok látványosságot megnéztek. Az utat busszal tették meg, ami elmondásuk szerint, nagyon fárasztó volt.

           Az előadások nem mentek annyira könnyen, mint amire számítottunk, mert a nagy érdeklődésre való tekintettel hat csoportnak is elő kellett adnunk a projektet. Az egész nap nagyon fárasztó volt a sok előadás miatt, de szerintem a végén mindannyian jól éreztük magunkat. Reméljük, hogy felkeltettük diáktársaink érdeklődését az iskola keretein belül szervezett külföldi utazások iránt és sok hasznos információval szolgálhattunk.

                                                                                    Pósa Lili 10.D

Interkulturális játékok, köszönések

Iskolánk névadójának, Szent Erzsébet napja alkalmával minden évben rendezünk egy projektnapot, mindig más témával kapcsolatban. Az idei tanévben a fő téma Európa volt.

Az egyik program az interkontinentális játékokról, köszönésekről szólt. A köszönéses játékban különböző országok sajátos köszönési formáit próbáltuk a partnerünknek eljátszani. Miután eljátszottuk, ki kellett találni melyik országé volt a köszönés. Ezáltal a játék által megtanultuk, hogy például Németországban a határozott kézfogás az elfogadott köszönés puszi nélkül, míg Olaszországban jobbról balra puszilkodás a köszönési forma.

A további játékokhoz még közös nyelvre sem volt szükség, csak a kezünket kellett használnunk. Például ilyen volt a cikk-cakk vagy a bumm játék.

Összeségében elmondhatjuk, hogy sokat tanultunk a körölöttünk élő népek szokásairól és arról, hogy sokféle képpen tudunk velük kommunikálni egy közös beszélt nyelv segítsége nélkül is.

Dodé Lilla, 9.a

Nagyon érdekes programnak ígérkezett a Fincsi Föci, ezért amint hallottunk róla, a barátnőimmel rögtön jelentkeztünk. Szebbnél-szebb, jobbnál-jobb ötleteket látunk a többi csapattól, amikor beléptünk a terembe. Igaz mielőtt rávethették volna a finom falatokra magukat a jelenlévők, még meg kellett hallgatniuk az adott csapat előadását a választott országról. Így érdekes és hasznos információhoz juthattak Francia országról, Spanyol országról a Görögökről stb. de még a magyar konyháról is adódtak újdonságnak számító mondatok. Voltak, akik még külön kahoottal is készültek. A csapatok a végén egymás ételeit is megkóstolhatták, így mindenki boldogan és jó szájízzel távozott erről a programról.

Dévényi Mária 7.a